mandag den 3. december 2018

Grower's Cup - Guatemala Chajulense

Idag skal vi et smut forbi Guatemala i Mellemamerika. Her har Cha-JUL-ense-samarbejdet formået, at bruge nogle ældgamle Mayaiske dyrkningsteknikker og vulkanjord til, at dyrke en ganske speciel kaffe. Det skal nok blive en interessant oplevelse! 

Grower's Cup - Guatemala Chajulense, 300 ml. (2 kopper), Kaffe Julekalender fra Grower's Cup.

Once again bliver kaffen brygget i en 300 ml. version. Grower's Cup anbefaler at kaffen får lov til at trække mellem 4-6 min. Jeg giver den 5!

Duft
Da proppen bliver skuret af, begynder der at bredde sig en dejlig behagelig duft. Der hældes op og næsen stikkes i koppen.

Kaffen har en ikke særlig kraftig duft. Der kan anes en let duft af frugt og sødme. Duften minder mig igen om røde bær, men jeg er ikke helt sikker på, hvilken frugt at det er. Kaffen har også en lidt sødme og syre. Alt i alt er det ikke en særlig dyb eller mørk duft. En lidt let duft med let frugt og syre.

Udseende
Den har en god farve. Den er ikke for mørk, og har et lidt lysebrunt/rødligt skær. Den ser ikke særlig stærk ud, og så forventer jeg nok, at den vil smage en hel del af frugt.


Smag
Ind kommer kaffen og får lov til at lumre lidt inden, at den bliver sunket.
Det første smagsindtryk, som rammer min tunge, er en frugtig og rund smag, som har en masse syre. Det er ikke på nogen måder en ubehagelig syre. Kaffen går så efterfølgende over i, at blive en anelse tør. Kaffen føles rigtig behagelig i munden og har en rigtig god krop.



Desværre så savner jeg lidt, at den havde haft noget mere kaffesmag. Forstå mig ret, den smager godt, har masser af smag og kommer i den grad hele vejen rundt i smagspaletten. Jeg sidder bare lidt tilbage med følelsen af, at den godt måtte have smagt noget mere af kaffe. Man kan godt fornemme noget kaffesmag, men det ligger altså pakket godt ned under alle de andre smage. Så det bliver lidt en form for kraftig frugt te, og det er jo lidt ærgerligt.

Opsamling
Guatemala Chajulense er sådan set en fin nok kaffe. Den har masser af smag, og det er helt tydeligt at man kan fornemme smagsnuancer af frugt og bær. Den er dejligt rund og virker som om, at den er blevet lavet med kyndig hånd og masser af erfaring. Den smager godt. Nå det så er sagt, så savner jeg altså at den havde haft noget mere smag af kaffe. Den kan til tider godt virke, som en lidt kraftig frugt te, hvor at kaffesmagen kommer listende nedenunder. Men den smager godt, jeg ville bare gerne have haft noget mere kaffsmag.


Guatemala Chajulense fra Grower's Cup får

2 ud af 5 bønner


Følg med imorgen hvor vi brygger den næste i rækken!


Growers cup


Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Bolivia Caranavi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Brazil Ascarrive.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Colombia Caturra de Altura.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Costa Rica Tarrazu.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Ethiopia Sidamo-2.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Guatemala Antigua.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Honduras Amprocal.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Indonesia Sulawesi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Kenya Zawadi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Nicaragua Nueva Segovia.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Peru Cajamarca.
-->