lørdag den 8. december 2018

Grower's Cup - Costa Rica Tarrazu

Tarrazu i Costa Rica skulle være kendt og respekteret for deres kaffe. Mellemamerika plejer også at byde på en masse god kaffe. Tarrazu har jeg ikke endnu hørt om, men derfor skal den da have en chance!

Grower's Cup - Costa Rica Tarrazu, 300 ml. (2 kopper), Kaffe Julekalender fra Grower's Cup.

As usual bliver kaffen brygget i en 300 ml. udgave, som også får tid til at trække i de berømte 5 min.

Duft
Den har en dejlig rund duft. Den virker som at være en smule sød, og duften får straks mine tanker over på karamel. Ja, der er faktisk lidt karamel over den. En behagelig duft.

Udseende
Der stilles skarpt. Det er en mørk kaffe, som igen har sine lyse sider. Den er ikke sort-sort, men har istedet en god sort og let-brunlig farve. Udfra kaffens udseende, så tror jeg godt, at vi kan regne med at kaffen har masser af smag. Den lyse farve siger mig også, at den nok også vil være lidt syrlig.

Smag
Huh? Det var lidt af en speciel smagsoplevelse. Ind kommer kaffen, og straks kommer der en let sødlig karamelsmag, som får selskab af en smule syre, som så kører over i lidt bitterhed. Det er godt nok en speciel smag. Det er ikke den typiske kaffesmag, faktisk vil jeg gå så langt til at sige, at den er meget atypisk. Virkelig speciel smag. Jeg tror lidt at det er de her lidt søde karamelsmag, som så får modspil af noget syre og bitterhed. Speciel.

Opsamling
Der kan man bare se. Jeg kan altså stadig bliver kaffe-overrasket. Jeg har aldrig nogensinde smagt noget, som bare tilnærmelsesvis minder om Costa Rica Tarrazu fra Grower's Cup. Det er en så speciel smag, at jeg bliver helt rund på gulvet. Den har den her sådan søde karamelsmag, hvilket i sig selv er underligt, som så møder noget syre og bitterhed. Den har virkelig en mærkværdig smag. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal stille op med den her kaffe. På den ene side så smager den virkelig mærkelig, og på den anden side så smager den jo ikke dårligt.


Costa Rica Tarrazu fra Grower's Cup får

2 ud af 5 bønner

Følg med imorgen hvor vi brygger den næste i rækken!


Growers cup


Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Bolivia Caranavi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Brazil Ascarrive.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Colombia Caturra de Altura.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Ethiopia Sidamo-2.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Guatemala Antigua.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Guatemala Chajulense.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Honduras Amprocal.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Indonesia Sulawesi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Kenya Zawadi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Nicaragua Nueva Segovia.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Peru Cajamarca.
-->