lørdag den 1. december 2018

Grower's Cup - Honduras Amprocal

Det sørme, det sandt, december. Endelig kom dagen, hvor vi kan tage hul på Grower's Cup Julekalender 2018. I den første kaffekonvolut finder vi en kaffe fra Honduras Amprocal. Honduransk kaffe fra Capucas.

Grower's Cup - Honduras Amprocal, 300 ml. (2 kopper), Kaffe Julekalender fra Grower's Cup.

Grower's Cup har en masse ting kørende for sig, og deres kaffebryggere er noget helt for sig selv. Her kan man tilpasse kaffen til lige ens smag. Vil man have den stærk, så hælder man varmt vand til den nederste linje. Er man mere til en mild kaffe, så hælder man vand til den øverste linke. For os der gerne vil have en mellem ting, så tager man den til linjerne midt mellem de to. Det er 300 ml. versionen og er den anbefalede dosering. Det er den version vi hopper ud i, og den anbefalede trækketid lyder på 4-6 min. Vi mødes på halvvejen og lader den trække i 5 min.

Duft
Den har en ikke særlig kraftig duft. Den har en sådan lidt syrlig let frugtig duft. Det er lidt svært, at sætte finger på præcist hvilken frugt det er. Altså den dufter ikke af super meget, men jeg synes den har lidt frugt over sig.

Udseende
Den har en meget behagelig farve. Det er ikke en særlig mørk farve, men er sådan en rigtig god kaffefarve. Hverken for mørk eller lys - en god mellemting. Jeg forventer at kaffen ikke vil have en særlig kraftig smag, men måske en noget mere fin og spinkel smag.

Smag
Den smager af en hel del, men det er som om, at den ikke rigtig smager af kaffe. Nok mere end form for te. Den smager bestemt ikke dårligt, men den smager bare ikke rigtig af kaffe. Den har en meget fin, let og spinkel smag. Der er ikke alt for meget syre eller sødme. Det er igen sådan en mellemting. Processen er at kaffen kommer ind, der smages og der synkes. Bam og al smag er væk, og en let bitterhed efterlades i munden. Det er hverken en voldsom eller ubehagelig bitterhed.

Det spøjse ved kaffen er bare, at der ikke er så pokkers meget kaffe over den. Jeg mangler i den grad den her klassiske smag af kaffe, som så bliver løftet op af en masse forskellige smagsnoter - og nuancer. For mig at se, så er det her ikke en kop kaffe, men mere en kop te.

Opsamling
Honduras Amprocal er den første kaffe i Grower's Cup's sagnomspundne kaffe julekalender. Måske har jeg bare haft forventningerne skruet alt for højt op, men jeg blev faktisk en smule skuffet over kaffen. Den smager på ingen måder dårligt, men det er ikke sådan at jeg tænker "Wauw, hvor er det dog en god kaffe". Jeg synes at kaffen er alt for teagtig, hvilket jo i sig selv er lidt af en bedrift eftersom, at de 300 ml. kaffe er brygget på 20 g. kværnet kaffe. Den skal i hvert fald ikke laves mildere. Den næste gang kaffen dukker op i julekalenderen, så tror jeg at jeg vil brygge den stærkere.

Summa summarum så smager Honduras Amprocal fra Grower's Cup ikke dårligt. Jeg synes bare ikke, at smagen minder mig så pokkers meget om kaffe.


Honduras Amprocal fra Grower's Cup får

1.5 ud af 5 bønner


Følg med imorgen hvor vi brygger den næste i rækken!


Growers cup


Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Bolivia Caranavi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Brazil Ascarrive.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Colombia Caturra de Altura.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Costa Rica Tarrazu.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Ethiopia Sidamo-2.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Guatemala Antigua.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Guatemala Chajulense.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Indonesia Sulawesi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Kenya Zawadi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Nicaragua Nueva Segovia.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Peru Cajamarca.
-->