onsdag den 12. december 2018

Grower's Cup - Kenya Zawadi

Vi slutter af for denne gang i det kenyanske højland. Her skulle den meget direkte sol eftersignende have sikret en stærk og rig kaffe. På trods af at Kenya er lidt af et kaffeland, så er det faktisk først nu, at vi får en kaffe fra Kenya i koppen. Spændende!

Grower's Cup - Kenya Zawadi, 300 ml. (2 kopper), Kaffe Julekalender fra Grower's Cup.

Uno mas laver jeg kaffen i en 300 ml. udgave, som også får lov til at trække i de anbefalede 5 min.

Duft
Har en god frugtig duft, og der kan fornemmes en hel del syre. Udfra duften kunne jeg godt forvente, at kaffen måske godt kunne have en let skarphed, men jeg forventer dog at det primært vil være syren, som vil spille den centrale role.

Udseende
Den har en dejlig farve. Den er ikke mørk, men har sine lyse nuancer. Jeg kunne godt forestille mig, at det var en ret bitter kaffe. Især når man dertil lægger den meget syrlige duft.

Smag
Ind kommer den. Hvad Søren. Det er godt nok en speciel smag. Man kan klart fornemme frugt og den syrlige smag er også tydelig, men det er som om at smags-karrusellen aldrig rigtig når at komme igang. Slam. Stopper smagen brat. Det er ikke engang fordi, at den efterlader en bitter eftersmag, nej smagen stopper bare.

Opsamling
Meget kan man sige, men den her kaffejulekalender har i den grad budt på oplevelser. Kenya Zawadi er også en af dem, men det er lidt en oplevelse som jeg har svært ved at bestemme mig for. Er det positivt at den smager så meget anderledes? Eller er det mere en negativ ting, at den afviger så ekstremet meget fra den traditionelle kaffesmag. Jeg er ikke sikker, men mine smagsløg var ikke oppe at køre over smagen. De bærende kræfter i kaffen er syre og frugt, men pludselig forsvinder smager som dug for solen. Det er meget mærkeligt, at den ikke har nogen form for eftersmag. Den slutter bare. Bom.

Kenya Zawadi er en interessant kaffe, men ikke en jeg smagsmæssigt bryder mig om. Den er simpelthen alt for syrlig til min smag, og minder mest af alt om en syrlig form for te. Det er altså ikke en kaffe, som jeg har lyst til at tage mere end én kop af.

Kenya Zawadi fra Grower's Cup får

1 ud af 5 bønner


Følg med imorgen hvor vi brygger den næste i rækken!


Growers cup


Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Brazil Ascarrive.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Colombia Caturra de Altura.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Costa Rica Tarrazu.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Ethiopia Sidamo-2.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Guatemala Antigua.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Guatemala Chajulense.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Honduras Amprocal.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Indonesia Sulawesi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Kenya Zawadi.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Nicaragua Nueva Segovia.
Læs HER hvordan det gik med Grower's Cup - Peru Cajamarca.
-->