søndag den 20. januar 2019

Frellsen Kaffe - Gourmet

Idag står den på arabica blend fra Colombia, Brasilien, Centralamerika, Østafrika og Indonesien. Det var ellers noget af en mundfuld, hva? Hvordan går det når man blander så mange forskellige bønner? Vi smager på Frellsen Kaffe's Gourmet kaffe.

Frellsen Kaffe -  Gourmet, 500 g. kaffebønner, kan købes hos din lokale kaffehandel, pris er ikke kendt.

Brygning
Der findes mange forskellige holdninger og metoder til kaffebrygning. Jeg vælger at brygge min kaffe efter Kaffeteriet's anvisning. En passende mængde kaffebønner bliver kværnet groft, hvoraf 28 g., af den færdig kværnet kaffe, ryger i stempelkanden. Jeg vejer altid min kaffe efter den er blevet kværnet, for der vil altid gå lidt tabt under kværningen.

Imens har 5 dl. vand kogt, og har fået lov til at køle lidt af, så vandet gerne skulle have en temperatur på omkring de 93-96 grader. Vandet hældes på stempelkanden og får lov til at trække i 3½ min før at jeg bryder kaffen og fjerner skum og grums fra overfladen. På med stemplet og med en rolig hånd bliver det trykket i bund. Der er serveret.

Duft
Næsen sænkes og der duftes. Det er en lidt forsigtig duft jeg bliver mødt af. Der kan fornemmes en smule syre, men derudover er der ikke så meget der sådan rigtig træder frem. Det er ikke en særlig stor eller gennemtrængende duft.


Udseende
Brillerne pudses og kaffen studeres. Kaffen har en fin farve. Det er ikke en mørk-mørk farve, men sådan en god mellemting. Måske er den dog til den lidt mere lyse side. Udfra farven forventer jeg ikke en særlig kraftig kaffe, måske vil den endda være lidt tynd i smagen. Det tegner ikke godt.


Smag
Ind ryger kaffen. Det er en dejlig rund og velsmagende kaffe som lystigt breder sig i munden, inden den synkes og en let bitterhed træder ind.Det er ikke en voldsom eller på anden vis ubehagelig bitterhed, men den bliver alligevel hængende længe. Kaffen har en god fylde og krop, god smag med en smule syre som spiller ind. Jeg kunne godt have ønsket mig, at den havde nogle flere smagsnoter eller nuancer. Det er lidt en enstrenget smagsoplevelse, men godt smager den da.

Opsamling
Jeg er noget overrasket over, hvor godt kaffen egentlig smagte. Da jeg første gang duftede til kaffen, så var jeg overbevist om, at det her var en kaffe som smagte af nada. Da jeg så kiggede på kaffens udseende, så blev jeg bare endnu mere overbevist. Det her ville blive en tynd affære.

Derfor blev jeg glædeligt overrasket, da jeg så fik kaffen indenbords. God fylde og krop, og så havde den masser af smag. Den virkede overraskende rund og velbalanceret. Den var måske lidt til den mere tunge side, men her kommer syren den til undsætning og løfter den op.

Jeg er positivt overrasket over kaffen. Desværre så er det en noget enstrenget smagsoplevelse. Jeg kunne godt have ønsket mig nogle flere smagsnoter og -nuancer, som kunne gøre kaffen mere unik. Men god kaffe!

Gourmet fra Frellsen Kaffe får

3 ud af 5 bønner


-->